Uwaga na oszustów podszywających się za pracowników banku
Pewna mieszkanka Olsztyna w ostatniej chwili zorientowała się, że ma do czynienia z oszustami. Do kobiety zadzwonili przestępcy podający się za pracowników banku i próbowali wyłudzić od niej pieniądze za pomocą aplikacji mobilnej. Na szczęście kobieta uchroniła się przed utratą oszczędności.
W poniedziałek (26.07.2021) olsztyńscy policjanci otrzymali zgłoszenie o próbie oszustwa bankowego. Z relacji pokrzywdzonej wnikało, że zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika placówki bankowej. Poinformował ją, że ktoś próbuje włamać się na jej rachunek bankowy. Następnie kobieta rozmawiała z pracownikiem obsługi technicznej, który poprosił ją o zainstalowanie aplikacji na telefonie, aby zdalnie móc zapobiec utracie oszczędności. Kobieta postępowała według instrukcji fałszywego pracownika banku. Na szczęście w pewnym momencie zorientowała się, że może mieć do czynienia z oszustami. Pokrzywdzona rozłączyła się z przestępcami i zadzwoniła na infolinie swojego banku, gdzie zablokowała dostęp do konta oraz odinstalowała aplikację służącą do zdalnej administracji telefonu z innego komputera.
Apelujemy o stosowanie się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
- podczas rozmowy telefonicznej nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV;
- nie pobierajmy i nie instalujmy podejrzanych aplikacji mobilnych;
- otrzymując ofertę drogą mailową lub sms, nie korzystajmy z wysłanych linków – na stronę banku czy sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające strony;
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na początku adresu powinien pojawić się ciąg liter "https", a na końcu symbol zamkniętej kłódki; zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze;
- w razie wątpliwości możesz zawsze zadzwonić do biura obsługi banku;
- w przypadku podejrzenia, że możemy mieć do czynienia z oszustem należy natychmiast skontaktować się z najbliższą jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod nr 112.
(aj)