Aktualności

Oszuści nie śpią!

Bezwzględni oszuści znów zaatakowali. Do olsztyńskiej jednostki Policji zgłosiły się dwie osoby, które padły ofiarą przestępców. 28-latek będąc przekonany, że rozmawia z pracownikiem banku i stosując się jego poleceń stracił 1700 złotych. Z kolei 52-latka będąc przekonana, że koresponduje w potencjalnym kupcem mebla, weszła w wysłany przez niego link i z jej konta zniknęło 1900 złotych.

W środę (20.09.2023) olsztyńscy policjanci otrzymali zgłoszenie o próbie oszustwa bankowego. Z relacji pokrzywdzonego wynikało, że zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował go, że z jego konta nastąpiła próba przesłania pieniędzy za pomocą kodu blik i jest to próba włamania się na jego rachunek bankowy. Następnie 28-latek rozmawiał z rzekomym pracownikiem obsługi technicznej, który poprosił go o zainstalowanie aplikacji w telefonie, aby zdalnie móc zapobiec utracie oszczędności. Mężczyzna postępował według instrukcji fałszywego pracownika banku. 28-latek zalogował się na stronę swojego banku i ostatecznie przelał na wskazany rachunek pieniądze, które po 30 minutach miały do niego wrócić. W pewnym momencie konsultant nagle zakończył rozmowę telefoniczną. Pokrzywdzony zorientował się, że padł ofiarą oszustów, po tym, jak sam zadzwonił na infolinię banku. Wartość strat to 1700 złotych.
Tego samego dnia doszło do kolejnego oszustwa. Tym razem 52-letnia mieszkanka powiatu olsztyńskiego na jednym z portali ogłoszeniowych zamieściła na sprzedaż stół. Z kobietą skontaktował się potencjalny kupiec. Pokrzywdzona, aby dokończyć transakcję musiała wejść w wysłany link, który przekierował ją na fałszywą stronę konta bankowego. Po wpisaniu niezbędnych danych okazało się, że do żadnej sprzedaży nie doszło, a z konta pokrzywdzonej zniknęło 1900 złotych.

Apelujemy o stosowanie się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
• podczas rozmowy telefonicznej nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV;
• nie pobierajmy i nie instalujmy podejrzanych aplikacji mobilnych;
• otrzymując ofertę drogą mailową lub sms, nie korzystajmy z wysłanych linków – na stronę banku czy sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające strony;
• przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na początku adresu powinien pojawić się ciąg liter "https", a na końcu symbol zamkniętej kłódki; zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze;
• w razie wątpliwości możesz zawsze zadzwonić do biura obsługi banku;
• w przypadku podejrzenia, że możemy mieć do czynienia z oszustem należy natychmiast skontaktować się z najbliższą jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod nr 112.
 

(aj)

 

Powrót na górę strony