Aktualności

Chciała sprzedać szczoteczki - została oszukana

Podczas sprzedaży za pomocą różnych stron ogłoszeniowych lub portali aukcyjnych należy zachować szczególną rozwagę i ostrożność. Oszuści w różny sposób mogą przejąć nasze pieniądze. Przez nieuwagę oraz chęć szybkiej sprzedaży rzeczy, można niekiedy stracić oszczędności. Przekonała się o tym pewna mieszkanka powiatu olsztyńskiego.

W poniedziałek (03.04.2023 r.) do Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie wpłynęło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa internetowego, do którego miało dojść pod koniec marca 2023 roku. 49-letnia mieszkanka powiatu olsztyńskiego miała umieścić na jednej ze stron ogłoszenie dotyczące sprzedaży szczoteczek. Skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem, aby potwierdzić płatność pokrzywdzona otworzyła link, który otrzymała na maila, a następnie wielokrotnie miała potwierdzić transakcję również kodem SMS. 49-latka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. Dzwoniąc na infolinię banku otrzymała informację, że jej karta została zablokowana, a z konta bankowego zniknęło prawie 5 tys. złotych.


Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas internetowych sprzedaży!


Schemat działania oszustów jest bardzo podobny. Osoba zainteresowana kupnem kontaktuje się ze sprzedającym i informuje, że aby odebrać pieniądze należy wejść w link, który wysyła na maila. Klikając zostajemy przekierowani na stronę łudząco podobną do tej, z której korzystamy. Otrzymujemy prośbę o wypełnienie formularza i podanie danych karty do banku. Następnie wysyłany jest do nas kod SMS celem fałszywej autoryzacji. Oszust zaczyna wypłacać pieniądze z naszego konta za pomocą aplikacji lub wypłacając je w bankomacie.


Zawsze należy dokładnie czytać SMS-y, które służą do autoryzacji transakcji bankowych oraz mieć ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów. Nigdy nie wiadomo, czy po drugiej stronie komputera nie siedzi oszust. Należy uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem np. przez komunikatory. Zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce oraz na poprawność językową strony - fałszywe, często zawierają błędy składniowe i gramatyczne.


W przypadku oszustwa należy bezpośrednio skontaktować się z bankiem lub zadzwonić na infolinię, zastrzec swoją kartę w bankowości internetowej lub aplikacji banku. Poinformować najbliższą jednostkę policji i złożyć stosowne zawiadomienie w tej sprawie.

(p.ż/r.j)

Powrót na górę strony