Aktualności

Kupiłeś rower elektryczny? Przeczytaj i uniknij kłopotów

Rowery elektryczne zyskują wśród miłośników jednośladów coraz większą popularność. Można to zaobserwować między innymi na ulicach i ścieżkach rowerowych naszego miasta. Policjanci zwracają uwagę na to, że pojazdy oferowane przez sprzedawców jako rowery elektryczne są w istocie motorowerami i ich używanie wymaga spełnienia szeregu obowiązków wynikających z przepisów ruchu drogowego. Zanim ruszysz w drogę swoim pojazdem upewnij się, czy nie popełnisz wykroczenia drogowego.

Definicja roweru wynika wprost z Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, zgodnie z przepisami rower to pojazd, którego szerokość nie przekracza 90 cm i jest poruszany siłą mięśni jadącej nim osoby. Ponadto rower może być wyposażony w elektryczny napęd pomocniczy, który pomaga kierującemu przy naciskaniu na pedały. Układ taki musi spełniać kilka warunków:

- silnik nie może być zasilany prądem o napięciu wyższym niż 48 V i przekraczać 250 W znamionowej mocy ciągłej,
- napęd powinien być uruchamiany naciskiem na pedały (rower nie może być wyposażony w manetkę gazu),
- moc napędu pomocniczego powinna zmniejszać się wraz ze wzrostem prędkości i spadać do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h.

Jednoślady oferowane przez producentów i sprzedawców jako rowery elektryczne, ale niespełniające wymienionych wyżej warunków technicznych, rowerami w rozumieniu ustawy w istocie nie są.

Pojazdy, które swoją konstrukcją przypominają rowery, ale wyposażone są w niezależny elektryczny układ napędowy, który pozwala na to, żeby wprowadzić jednoślad w ruch i kontynuować jazdę bez naciskania na pedały są klasyfikowane jako motorowery, o ile napędzane są silnikiem elektrycznym o mocy nie wyższej niż 4kW, a ich konstrukcja umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości nie wyższej niż 45 km/h.

Motorowerem elektrycznym należy poruszać się po jezdni, nie po drodze dla rowerów. Taki jednoślad, zanim będzie mógł uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych, powinien zostać zarejestrowany, ubezpieczony i poddany okresowemu badaniu technicznemu.

Motorowerem można kierować od 14 roku życia na podstawie prawa jazdy kategorii AM. Osoby pełnoletnie mogą kierować takim pojazdem na podstawie prawa jazdy kategorii B, a te, które ukończył 18 lat przed 19 stycznia 2013 na podstawie dowodu osobistego.  

Apelujemy o to, aby właściciele jednośladów elektrycznych zweryfikowali dane techniczne swoich pojazdów przed tym, zanim ruszą w drogę ulicami miasta. W przypadku niedopełnienia wymaganych prawem obowiązków związanych z kierowaniem motorowerem narażamy się na konsekwencje wynikające z kodeksu wykroczeń:

Art. 94 §  1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.

§  2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.
§  3. W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.

Brak ubezpieczenia OC motoroweru grozi karą finansową nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, jej wysokość uzależniona jest od wysokości obowiązującej kwoty pensji minimalnej i okresu bez ważnego ubezpieczenia. Aktualnie wynosi:

- do 3 dni – 310 zł
- od 4 do 14 dni – 780 zł
- powyżej 14 dni – 1560 zł

(jw/aj)

Powrót na górę strony