„Na pracownika banku” i „na policjanta”. 38- latka przekazała oszustom prawie 58 tysięcy złotych
38- latka z Olsztyna padła ofiarą manipulacji oszustów i przekazała im prawie 58 tysięcy złotych. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i nie uleganiu presji czasu.
Taki telefon może odebrać każdy. Ważne jest, by być tego świadomym i nie ulegać socjotechnikom stosowanym przez oszustów. Ofiarami padają już nie tylko seniorzy ale i osoby młode, które wydawać by się mogło, są świadome zagrożeń i znają doskonale metody działania przestępców. Tym razem pokrzywdzona została 38- latka z Olsztyna. Zadzwoniły do niej osoby podające się za pracowników banków, w których kobieta ma konta. Pokrzywdzona sama udzieliła im informacji o tym, w jakim banku trzyma oszczędności i ile ma pieniędzy. Osoby te twierdziły, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jej dane, ale na szczęście transakcja została zablokowana. Poinformowali 38- latkę, że obecnie sprawa jest wyjaśniana w placówkach banków oraz przez Policję. Następnie przełączyli ją do fałszywego policjanta, który wyjaśnił jak wyglądają procedury i co należy zrobić. Cała rozmowa została sprytnie zaplanowana- oszuści naprzemiennie podszywali się pod przedstawicieli banków i służb potwierdzając wzajemnie swoje wersje zdarzeń i nakłaniając kobietę do współpracy.
W efekcie manipulacji kobieta przekonana, że to pomoże ochronić jej dane i oszczędności zaciągnęła kredyt na niemal 58 tysięcy złotych. Pieniądze te miała przekazać na poczet Krajowego Depozytu Kredytowego- fikcyjnej instytucji, która rzekomo miała być bezpieczną „przechowalnią” jej środków. Gotówkę, na polecenie oszustów, wpłacała we wskazanych przez nią bankomatach za pomocą kodów BLIK.
Tego typu oszustwa to tzw. oszustwa socjotechniczne. Polegają na wzbudzeniu zaufania i wykorzystaniu presji czasu. Oszuści często podszywają się pod m.in. pracowników banku, policjantów, prokuratorów. Dzownią z numerów, które wyglądają jak prawdziwe numery instytucji (tzw. spoofing). Informują rozmówców, że ktoś próbuje przejąć pieniądze z ich konta lub, że ktoś próbuje wyłudzić pieniądze na ich dane. Proszą o szybkie działanie w celu ochrony oszczędności. Ofiara wplątana w rozmowę często nie myśli racjonalnie, daje ponieść się emocjom i ulega presji czasu.
ab