Uwierzyła, że dzwoni do niej pracownik banku. Straciła 47 000 zł.
47 000 zł straciła 27-letnia mieszkanka Olsztyna, do której zadzwonił oszust podający się za pracownika banku z informacją, że ktoś próbuje zaciągnąć kredyt na jej dane osobowe. Rozwiązaniem problemu miała być wpłata gotówki do automatu służącego do obsługi kryptowalut. Ta sytuacja pokazuje, że socjotechniki wykorzystywane przez oszustów działają nie tylko na osoby w podeszłym wieku, ale również młode, które na co dzień korzystają z wielu elektronicznych źródeł informacji i są biegłe w obsłudze bankowości elektronicznej.
W środę (03.09.2025 r.) do policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie zgłosiła się 27-letnia mieszkanka naszego miasta. W czasie przesłuchania kobieta opowiedziała śledczym o tym, że odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Rozmówca twierdził, że na dane osobowe pokrzywdzonej został złożony wniosek o kredyt i trzeba szybko działać, żeby pieniądze nie trafiły na konto przestępców.
Sprawcy dokładnie zaplanowali swoje działanie, rozmowę przejmowały kolejne osoby z rzekomych specjalistycznych wydziałów instytucji. W tym samym czasie pod numer telefonu pokrzywdzonej przyszła spreparowana wiadomość sms, która potwierdziła wersję oszustów o tym, że rozpoczęta została procedura udzielenie pożyczki.
Rozwiązaniem problemu miało być złożenie w banku kolejnego wniosku o kredyt i zablokowanie toczącej się procedury. Pieniądze z tego kredytu miały być wpłacone do automatu kryptowalutowego. Pokrzywdzona została dokładnie poinstruowana jak to zrobić, otrzymała nawet film instruktażowy i informację o tym, jaką aplikację zainstalować w telefonie. Została też przekonana o tym, że pracownicy banku, w którym miała zaciągnąć pożyczkę są zamieszani w cały proceder i nie należy im ufać, ani mówić na co zostaną przeznaczone pieniądze z kredytu.
27-latka poszła do banku, w którym prowadziła swoje konto osobiste, podpisała umowę kredytową i odebrała 47 000 zł w gotówce. Zgodnie z kolejnymi instrukcjami oszustów wpłaciła całe pieniądze do automatu kryptowalutowego. Wykonała kilkanaście transakcji przy wykorzystaniu kodów QR wysłanych przez sprawców za pośrednictwem aplikacji, którą wcześniej zainstalowała.
jw