Olsztyn: Potrącenie 15-latki na Piłsudskiego
Policjanci z drogówki pracowali wczoraj na miejscu kolizji drogowej. Na przejściu dla pieszych potrącona została 15-letnia mieszkanka Olsztyna. Na szczęście dziewczynie nic się nie stało. 70-letni kierowca został ukarany mandatem.
70-letni mieszkaniec Olsztyna za spowodowanie kolizji drogowej został ukarany mandatem i otrzymał punkty karne. Mężczyzna jadąc wczoraj około godziny 18.40 ul. Piłsudskiego, nie zauważył na przejściu dla pieszych 15-latki. Na szczęście piesza nie odniosła żadnych obrażeń. Na miejscu pracowali policjanci z olsztyńskiej drogówki.
Bezpieczeństwo osób pieszych to jedno z priorytetowych zadań Policji. To właśnie ta grupa uczestników ruchu drogowego jest narażona na najbardziej dolegliwe skutki zdarzeń drogowych. Pieszy nie bez powodu zwany jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego. Nie ma on żadnych środków ochrony osobistej, poza własnym rozsądkiem oraz przepisami prawnymi, które nakładają na niego zarówno obowiązki jak i nadają mu określone uprawnienia.
„ Nie ma równych i równiejszych”. Każdy ma swoje prawa.
Odnotowuje się trend wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego, który odzwierciedla się w braku poszanowania innych uczestników ruchu, przy jednoczesnym uzurpowaniu sobie pewnych uprawnień oraz „nadawaniu” sobie niczym nie popartych przywilejów. Ponadto brak zainteresowania podstawowymi przepisami regulującymi zachowania w ruchu drogowym, a także ignorowanie obowiązków nakładanych przez ustawodawcę często skutkują poważnymi sytuacjami na drogach i ulicach miasta.
„ Śpieszę się, po co czekać na zielone, niech kierowcy uważają, przecież muszą”- nic bardziej mylnego
Piesi nazywani są niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego ponieważ w trakcie "zderzenia" z pojazdem nie chroni ich nic. Kierowcy i pasażerowie mogą liczyć na środki brd – pasy, poduszki powietrzne, itp. Pieszego chroni tylko jego własny zdrowy rozsądek oraz odpowiednie zachowanie. Zdarzenia drogowe z udziałem pieszych są często bardzo tragiczne w skutkach- już przy prędkościach pojazdu rzędu 20-30 km/h pieszy jest narażony na poważne konsekwencje. Przy prędkości 50 km/h, pieszy ma około 50 proc. szans na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru. Tym bardziej dziwi fakt, że często piesi uważają, że im się uda, nic im się nie stanie, że zdążą, że wypadek nie może zdarzyć się właśnie im. Ta grupa także może być sprawcą zdarzenia drogowego, a jego skutki są często bardzo poważne.
Z analizy danych statystycznych z ostatnich kilku lat wynika, że wciąż główną przyczyną wypadków spowodowanych przez tę grupę są takie, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przejść przez jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd.
Paradoksalnie każdego roku blisko 50% wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu o ich bezpieczeństwie. Wynikają one przede wszystkim z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierowców, jak również samych pieszych.