997 = 112
Kilka miesięcy temu numer alarmowy 997 automatycznie przełączany jest na numer 112. Zmiana ta została wprowadzona, aby usprawnić procedury zgłoszeniowe i przyspieszyć reakcję policji na zgłoszenia. Policjanci informują, że podczas zgłaszania interwencji po drugiej stronie telefonu z interesantem rozmawia pracownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Proces wdrażania numeru alarmowego 112 w naszym województwie zakończył się na początku czerwca br. Olsztyńska jednostka policji jako jedna z pierwszych przełączyła swój numer alarmowy na numer 112. Istotne jest to, że numer 997 nie zniknął a jedynie zmienił się jego operator. Przekierowanie połączenia na numer 112 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego przebiega automatycznie. Operator 112 podczas rozmowy ustali wszystkie niezbędne szczegóły dotyczące zagrożenia i w chwili, gdy będzie dysponował kompletną informacją przekaże wiadomość policjantom. Dzięki przekierowaniu numeru 997 na 112 operator CPR będzie miał możliwość powiadomienia o zdarzeniu wszystkich właściwych służb jednocześnie.
Do olsztyńskiej jednostki policji docierają sygnały, że jeszcze nie wszyscy wiedzą, że podczas zgłaszania interwencji rozmawiają oni z pracownikiem CPR-u a nie z policjantem. Poza odciążeniem od odbierania telefonów funkcjonariusza policji, rozwiązanie przekierowania numeru alarmowego na numer 112 pozwala również na weryfikację otrzymywanych telefonicznie informacji. Do jednostki policji trafiają tylko te zgłoszenia z których wynika konieczność nagłej potrzeby udzieleni pomocy. Takie rozwiązanie jest korzystne również ze względu dużego odsetku fałszywych zgłoszeń. Tylko w 2017 roku 45 proc. zgłoszeń była fałszywa. Przełączenie numeru 997 do CPR pozwala na wyeliminowanie bezpośredniego kierowania służb tam gdzie mamy do czynienia ze zgłoszeniem niezasadnym lub fałszywym. Ostatecznie takie działanie ma pozytywny zarówno na czas, jak i na skuteczność udzielania pomocy osobom, które naprawdę potrzebują pomocy.
rp