BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE!
1215 wypadków drogowych mniej, 133 mniej zabitych i o 1762 mniej rannych – tak wynika z podsumowania stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w okresie jesienno-zimowym. 75% Polaków posiada odblaski, ale tylko 14% nosi je zawsze, a 41% nie nosi ich w ogóle – to z kolei wyniki raportu na temat noszenia materiałów odblaskowych w ramach akcji „Bezpieczny, bo widoczny”.
Podczas konferencji zorganizowanej w Komendzie Głównej Policji insp. Mariusz Sokołowski przypomniał wyniki raportu Komisji Europejskiej, w którym podsumowano bezpieczeństwo na drogach w 2014 r. W Unii Europejskiej w ubiegłym roku ginęło średnio 51 osób na milion mieszkańców. Polska znalazła się w czołówce krajów z najwyższym wskaźnikiem – przekraczającym 80 ofiar na milion mieszkańców. W naszym kraju wyniósł on 84.
Podczas konferencji zaprezentowana została statystyka dotyczącą bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie jesienno-zimowym (21.09.2014 r. - 21.03.2015 r.). Jak wynika z danych, doszło do zmniejszenia liczby wypadków drogowych, liczby zabitych oraz rannych. We wskazanym okresie zanotowano 15 852 wypadków drogowych (spadek o 1215), w których zginęło 1547 osób (spadek o 133), a rannych zostało 18 807 osób (spadek o 1762). Podczas spotkania przedstawiciele KGP omówili także zdarzenia drogowe z udziałem pieszych, najczęstsze miejsca takich wypadków oraz ich przyczyny. Zwrócili uwagę na fakt, że 1/3 ofiar wszystkich wypadków to piesi, dlatego tak ważne jest noszenie odblasków – błyskotek, które ratują życie. Mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP poinformował także, że w okresie od 1.01.2015 r. do 20.03.2015 r. Policja ujawniła 23 297 wykroczeń i nałożyła 15 567 mandatów karnych za brak elementów odblaskowych.
Organizatorzy akcji pod koniec zeszłego roku przeprowadzili ankietę na temat elementów odblaskowych. Wynika z niej, że większość osób, które wzięły udział w badaniu, posiada odblaski (75%), lecz tylko 14% badanych nosi je zawsze, a 41% nie nosi ich w ogóle.Głównym celem akcji społecznej „Bezpieczny, bo widoczny” jest zwiększenie świadomości bezpieczeństwa dzieci na drogach, zwłaszcza w kontekście noszenia odblasków. Równie istotna jest edukacja z zakresu innych aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W sierpniu 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy - prawo o ruchu drogowym. Do tej pory obowiązek noszenia odblasków miały jedynie dzieci do 15. roku życia. Przepis został rozszerzony na wszystkich pieszych, którzy poruszają się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym. Pieszy może się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku bądź w strefie zamieszkania, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Akcja „Bezpieczny, bo widoczny” jest realizowana pod patronatem Komendy Głównej Policji, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i TVP ABC. Głównym partnerem akcji jest firma Bartek, produkująca buty dziecięce z odblaskami. Sponsorami są firma ubezpieczeniowa Proama i producent odblasków 3M Scochtlight.