Oszustwa metodą na BLIK – policjanci ostrzegają
Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Policjanci otrzymali 4 zgłoszenia kradzieży pieniędzy z konta z użyciem wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod członków rodziny ofiar na portalach społecznościowych i zwracali się z pilną prośbą o pożyczenie gotówki. Łączna wartość strat to 8 tysięcy złotych.
„Jestem na wakacjach. Pilnie potrzebuję pożyczyć pieniądze. Prześlesz mi kod BLIK?”. Tak w większości przypadków rozpoczęły się konwersacje oszustów ze swoimi ofiarami. Przestępcy wymyślają coraz to nowsze metody oszustwa. Jedna z form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła komunikatorem do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
W środę (20.10.2021) funkcjonariusze z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie otrzymali zgłoszenie od 42-latki, która twierdziła, że padła ofiarą przestępcy. Pokrzywdzona myśląc, że koresponduje ze swoją siostrą, odpowiedziała na prośbę pożyczenia pieniędzy. Kobieta będąc przekonana, że pomaga rodzinie będącej w potrzebie na wakacjach, dwukrotnie wysłała kod BLIK, a następnie z jej konta zniknęło 2 tysiące złotych. 42-latka po telefonie do siostry zorientowała się, że miała do czynienia z oszustem. W podobny sposób zostały oszukane kolejne 3 osoby. Łączna wartość strat to 8 tysięcy złotych.
Przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:
- należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
- zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
- pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.