Aktualności

Uwaga na oszustów!

Każdego dnia olsztyńscy policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. Oszuści zrobią wszystko, aby wzbudzić zaufanie u swojej ofiary, po to, aby ostatecznie wyłudzić od niej maksymalną kwotę pieniędzy – często pochodzących z zaciąganych nieświadomie kredytów. Mieszkanki Olsztyna w wieku 26,31 i 67-lat swoją nieuwagę przypłaciły łączną stratą ponad 124 tys. zł.

Twoje środki są zagrożone...

Od takiej informacji zaczęła się historia 31-letniej mieszkanki Olsztyna, do której w czwartek (11.08.2022 r.) zadzwonił telefon z "banku". Kobieta, wierząc, że faktycznie jej pieniądze mogą być zagrożone, zaczęła postępować zgodnie z poleceniami oszustów. Mieszkanka Olsztyna przekazała informację na temat zgromadzonych na swoim koncie środków, następnie wypłaciła pieniądze w bankomacie po to, aby za pomocą podawanych przez telefon kodów BLIK przelać je na nieznane konto – w taki sposób straciła 50 tys. zł. Kolejnym krokiem było zaciągnięcie pożyczki gotówkowej, z której środki również zgodnie z poleceniem oszusta miały zostać jak najszybciej przelane na tzw. bezpieczny rachunek – rozpoczął się kolejny etap wypłacania i przelewania pieniędzy. Nieświadoma zagrożenia kobieta straciła łącznie 98 tys. zł. Gdy się zorientowała, postanowiła sprawę zgłosić olsztyńskiej Policji, która to teraz prowadzi wszelkie czynności wyjaśniające związane z oszustwem.

Kolejne zawiadomienie dotyczące oszustwa olsztyńscy policjanci przyjęli w piątek (12.08.2022 r.). Tym razem poszkodowaną była 67-letnia mieszkanka Olsztyna, która zainteresowała się ofertą inwestycji w akcje znanej spółki, należącej do Skarbu Państwa. Kobieta zwabiona chęcią szybkiego zysku przygodę z inwestowaniem rozpoczęła od przelania na wskazany numer rachunku bankowego pieniądze w kwocie 1 tys. zł. Błyskawicznie z 67-latką kontakt nawiązał nieznany mężczyzna podający się za jej osobistego doradcę – kobieta postępowała zgodnie z jego instrukcjami. Pokrzywdzona zainstalowała na urządzeniu mobilnym złośliwe oprogramowanie, czym umożliwiła oszustowi dostęp do swojego konta – wszystko miało się odbywać w celach wyłącznie inwestycyjnych mających na celu pomnożenie zysków 67-latki. I choć przygoda z inwestycjami rozpoczęła się na początku sierpnia 2022 roku, to dopiero teraz, 67-latka zorientowała się, że zamiast zysków poniosła straty w łącznej kwocie 25 tys. zł. Na jej konto zaciągniętych zostało kilka pożyczek gotówkowych, które oszust błyskawicznie wypłacał w innych bankomatach.

Nieudana sprzedaż...

Tak można odnieść się do kolejnego oszustwa, które zamiast przynieść dochód ze sprzedaży, zakończyło się stratą 1500 zł. 26-letnia mieszkanka Olsztyna po wystawieniu oferty sprzedaży na jednym ze znanych portali internetowych, dała się wciągnąć w konwersację z potencjalnym klientem, pomijając bezpieczną platformę, a wybierając komunikator społeczny. Zdarzenie miało miejsce w sobotę (13.08.2022 r.). Idąc tym tropem, 26-latka na polecenia osoby zainteresowanej zakupem kliknęła przesłany za pomocą komunikatora link, który odesłał pokrzywdzoną na stronę firmy pocztowej, przez którą miała być zrealizowana dostawa. Okazało się, że klikając w nieznany link, kobieta ściągnęła na swój telefon groźne oprogramowanie tzw. Zdalnego pulpitu. Po kilku chwilach logując się na swoje konto, kobieta zorientowała się, że padłą ofiarą oszusta, ponieważ w trzech transakcjach za pomocą kodów BLIK straciła łącznie 1500 zł.

Dzwoni oszust! Rozłącz się!

Na szczęście przed oszustwem możemy się skutecznie chronić: wystarczy zapamiętać, że żadna sytuacja nie wymaga natychmiastowego działania, możemy mieć czas na przemyślenie, nie musimy kontynuować żadnej rozmowy telefonicznej, która wzbudza w nas dyskomfort. Nigdy nie musimy nikomu przekazywać naszych własnych pieniędzy, nie wykonujmy przelewów na inne konta, nie wypłacajmy i nie przekazujmy własnych pieniędzy nieznanym osobom, nie przekazujmy nikomu naszych danych logowania do bankowości elektronicznej. To są nasze pieniądze!

Przypominamy, że policjanci na Warmii i Mazurach prowadzą kampanię informacyjną „Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności”. Jej głównym celem jest uświadomienie mieszkańcom regionu, jak niebezpieczni i podstępni mogą być oszuści oraz jak nie paść ofiarą ich perfidnego działania, ale także przypomnienie, jakie faktyczne uprawnienia mają funkcjonariusze, za których często podszywają się przestępcy. Więcej o kampanii można przeczytać na stronie https://warminsko-mazurska.policja.gov.pl/ol/aktualnosci/91137,Falszywy-telefon-zagrozone-oszczednosci-policyjne-porady-dla-seniorow.html

(rp/tm)

Powrót na górę strony