Nie daj się oszukać „na BLIK-a”
Przestępcy nie pozostają bierni wobec rozwoju technologii oraz nowych zjawisk w cyberprzestrzeni i wykorzystują je dla swoich potrzeb. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polegała na uzyskaniu kodu BLIK ofiary.
Jedna z form wyłudzenia pieniędzy przez oszustów polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
W poniedziałek (10.01.2022r.) olsztyńscy policjanci otrzymali zgłoszenie od 26-letniego mieszkańca Barczewa, który twierdził, że padł ofiarą oszustwa. Pokrzywdzony myśląc, że koresponduje ze swoim znajomym odpowiedział na jego prośbę pożyczenia mu pieniędzy w celu opłacenia zamówionego towaru. Mężczyzna będąc przekonany, że pomaga koledze, wysłał kod BLIK. Pokrzywdzony zorientował się, że padł ofiarą oszusta po kontakcie z prawdziwym znajomy, któremu włamano się na konto społecznościowe. Wartość strat to 1000 złotych. Ponadto okazało się, że ten sam oszust napisał do siostry mężczyzny. Mieszkanka Lidzbarka Warmińskiego również zawierzyła, że pomaga rodzinie i przesłała kod BLIK – tym razem w kwocie 500 złotych. Kobieta, kiedy uświadomiła sobie, że miała do czynienia z przestępcą, natychmiast zadzwoniła do członków rodziny i uprzedziła, że może z nimi kontaktować się za pomocą komunikatora społecznościowego oszust. Okazało się, że tego dnia przestępca próbował nabrać jeszcze kilka innych osób.
Przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:
• należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
• zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
• pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
• trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
(aj)